אושר בממשלה: מדדים קיימים למעקב ומדדים חדשים

    נתן גולד No Comments on אושר בממשלה: מדדים קיימים למעקב ומדדים חדשים
    21:46
    16.05.24
    איתי גדסי ויוסי צלניקר No Comments on אליהו ארנד חושף: כך הגיב ראש הישיבה לכתבת הפרופיל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר עבודת צוותים מקיפה, אישרה הממשלה  72מדדים קיימים ומדדים לפיתוח, שנועדו להכווין את הממשלה בקבלת החלטות עתידיות, בנוסף, אחת לשנה תפרסם הלמ"ס את מערכת המדדים עבור הציבור

    הממשלה אישרה בישיבתה אמש מערכת מדדים באיכות חיים, קיימות וחוסן לאומי, שנועדה לשמש כלוח מחוונים משלים למערכת החשבונות הלאומיים, ולסייע לקיום תהליכי קבלת החלטות עשירים במידע ואיכותיים יותר בממשלה. נוסף על כך, מערכת המדדים יוצרת עבור אזרחי ישראל תמונת מצב מקיפה המאפשרת השוואה של איכות החיים וכלי להערכת תוצאות המדיניות הממשלתית. את המהלך הובילו ר' המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל ומנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר.

     ממשלת ישראל קיבלה בדצמבר 2012 החלטה להקים מערכת מדדים שתאפשר מעקב אחר איכות החיים של אזרחיה. כחלק מתהליך, "מיסוד ושיפור יכולות הממשלה בגיבוש וניהול אסטרטגיה כלכלית-חברתית". החלטה זו היוותה את הבסיס לתהליך של פיתוח יכולות ניהול אסטרטגיה כלכלית-חברתית בממשלת ישראל. עוד הוחלט כי על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יהיה לפרסם, אחת לשנה, את מערכת מדדי איכות החיים לציבור הרחב.

    ועדת ההיגוי שהוקמה בדצמבר 2012 השתתפו משרדי הממשלה השונים, והיא אישרה תשעה תחומי מדידה שונים. לכל אחד מהתחומים, מונה ראש צוות לצורך גיבוש הצעה לרשימת המדדים באותו התחום, כל אחד מראשי הצוותים התחומיים הרכיב צוות עבודה שהורכב מלפחות שמונה חברים, מחציתם נציגי ממשלה ומחציתם מומחים לנושא מקרב הציבור. בנוסף, ליוו את הצוותים נציגי הלמ"ס, כאשר בסך הכל מעל 120 מומחים השתתפו בעבודת הצוותים.

    במקביל, בוצעו תהליכי שיתוף והיוועצות עם הציבור, בהם השתתפו מעל 2,000 אנשים. תהליך היוועצות עם הציבור כלל נוסף על שאלון מקוון, גם סדנאות לאוכלוסיות שאינן נגישות לאינטרנט. מטרת מהלך ההיוועצות היה להרחיב את מעגל המשפיעים על תהליך גיבוש המדדים, על מנת שהמדידה שתתבצע לבסוף תשקף באופן המיטבי את הנושאים המרכזיים המשפיעים על איכות החיים בישראל.

    לדוגמה, בתחום איכות התעסוקה, המדדים הקיימים כיום הנם: שיעור מועסקים בגילאי התעסוקה העיקריים, הכנסה חציונית ברוטו מעבודה (למשרה מלאה), בטיחות בעבודה, ושיעור האבטלה הממושכת.

    המדדים שנקבעו לפיתוח הנם: שוויון הזדמנויות בתעסוקה, שביעות הרצון ממידת האיזון בין עבודה ופנאי, למידה לאורך החיים, שביעות רצון מהעבודה.

    כמו"כ נקבעו מדדים קיימים ומדדים לפיתוח גם בתחומים הבאים: ביטחון אישי, בריאות, דיור ותשתיות, חינוך השכלה וכישורים, מעורבות אזרחית וממשל, סביבה, רווחה אישית וחברתית, רמת חיים חומרית.

    גם בעולם, מדינות נוספות מקיימות תהליכים בהם נקבעים מדדי איכות חיים ונמצאות בשלבים שונים של גיבושם או מעקב אחריהם, כמו למשל; קנדה, הולנד, אוסטרליה, צרפת, שוויץ ובריטניה. ארגון ה-OECD מקדם בשנים האחרונות תהליך בשם "How's Life" ששם לו למטרה פיתוח מדדים לאיכות חיים, וצוות המומחים של הארגון אף ליווה את התהליך הישראלי וייעץ למומחים הישראליים בתהליך.



    0 תגובות